H μουσική βιομηχανία κοιτάζει τη νέα εποχή

H μουσική βιομηχανία κοιτάζει τη νέα εποχή

Posted by
| Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο H μουσική βιομηχανία κοιτάζει τη νέα εποχή

Το cloud computing ανοίγει το δρόμο για την νόμιμη on line πρόσβαση στην μουσική, προωθώντας νέα έσοδα για μεγάλες και ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες. Αλλά στην Ευρώπη, τα εθνικά συστήματα αδειοδότησης μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο στην ανάπτυξη της cloud μουσικής, λένε οι ειδικοί.

cloud-music-storage

Το cloud computing ανοίγει το δρόμο για την νόμιμη on line πρόσβαση στην μουσική, προωθώντας νέα έσοδα για μεγάλες και ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες. Αλλά στην Ευρώπη, τα εθνικά συστήματα αδειοδότησης μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο στην ανάπτυξη της cloud μουσικής, λένε οι ειδικοί.

Η cloud μουσική γίνεται γρήγορα μια πραγματικότητα της αγοράς, λόγω της προστιθέμενης αξίας που φέρνει σε όρους μεταφοράς μουσικής. Οι χρήστες που εγγράφονται σε μία από τις διαθέσιμες υπηρεσίες μπορούν να ακούν μουσική που είναι αποθηκευμένη σε απομακρυσμένους διακομιστές, ανεξάρτητα από τις συσκευές που χρησιμοποιούν.

Το να ακούς μουσική σταδιακά μετατοπίζεται από ένα σύστημα βασισμένο σε συσκευή (για παράδειγμα με τα iPods) σε μια βασισμένη σε πρόσβαση προσέγγιση, όπου αυτό που έχει σημασία είναι η εγγραφή στις λεγόμενες ψηφιακές θυρίδες μουσικής, τεράστιες βιβλιοθήκες αποθηκευμένες σε δικτυακούς φακέλους

Η βιομηχανία καλωσορίζει αυτές τις νέες εξελίξεις, καθώς οι δισκογραφικές εταιρείες αναμένουν αύξηση της κυκλοφορίας στις ψηφιακές μπουτίκ τους αν οι πελάτες στραφούν στη χρήση δικτυακών φακέλων για να αποθηκεύσουν ή να αποκτήσουν πρόσβαση στη μουσική τους.

«Η αγορά δείχνει ότι οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για τη φορητότητα της μουσικής», δήλωσε ο Charles Caldas, διευθύνων σύμβουλος της  Merlin  που έχει έδρα το Άμστερνταμ, η οποία αντιπροσωπεύει ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες.

Πρόσβαση, όχι ιδιοκτησία
Η πρόσβαση στη μουσική γίνεται μια σημαντική εναλλακτική λύση στην ιδιοκτησία της μουσικής, καθώς πολλοί χρήστες τώρα συνδυάζουν την υψηλής ποιότητας ακουστική της μουσικής με την πραγματική λήψη της.

«Το γεγονός ότι αυτά τα δύο μοντέλα της κατανάλωσης συνυπάρχουν αποκαλύπτει πολλά για το μέλλον», δήλωσε ο Rob Wells, πρόεδρος της παγκόσμιας ψηφιακής επιχείρησης της δισκογραφικής Universal.

«Έχουμε πραγματικά αγγίξει μόνο την επιφάνεια της ψηφιακής μουσικής την τελευταία δεκαετία. Τώρα αρχίζουμε την πραγματική “εξόρυξή” της, και σε παγκόσμια κλίμακα», προσέθεσε.

Πολλοί στον κλάδο σκέφτονται ότι η αύξηση της χρήσης των υπηρεσιών cloud είναι μια win-win κατάσταση για τη μουσική βιομηχανία – για μεγάλες και για ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες ομοίως.

Τα δεδομένα υποστηρίζουν την άποψη αυτή. Μεταξύ 2009 και 2010 οι πωλήσεις της μουσικής στις cloud υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 4,6%. Ταυτόχρονα, η βιομηχανία της ψηφιακής μουσικής αύξησε τις παγκόσμιες πωλήσεις της κατά 5,3%.

Επιπλέον, η cloud μουσική λειτουργεί μέσω εγκεκριμένων υπηρεσιών που διαθέτουν μόνο πνευματικά δικαιώματα μουσικής, και ως εκ τούτου προσφέρουν ένα κίνητρο για να μην χρησιμοποιούν πειρατικό υλικό.

Οι κύριοι παράγοντες
Το 2008, ένα Σουηδικό ξεκίνημα λάνσαρε την Spotify, η οποία προσφέρει στους συνδρομητές της πρόσβαση σε μουσική πνευματικών δικαιωμάτων..

Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη δωρεάν, αλλά για μια μηνιαία συνδρομή που κοστίζει μόλις 5 ευρώ για τα φθηνότερα πακέτα, η Spotify επιτρέπει απεριόριστη ροή μουσικής και όχι διαφήμιση. Πρόκειται για ένα είδος αναβαθμισμένου YouTube, όπου οι χρήστες πληρώνουν ένα μικρό ποσό για να έχουν πρόσβαση σε υψηλότερης ποιότητας περιεχόμενο, να διαθέτουν περιεχόμενο που δεν είναι διαθέσιμο αλλού, και για να αποφεύγουν προβλήματα ασφάλειας.

Για μια συνδρομή των 10 ευρώ η Spotify επιτρέπει επίσης στους συνδρομητές της να κατεβάζουν μουσική απευθείας από τους δικτυακούς φακέλους στα κινητά τηλέφωνα.

Τον περασμένο Νοέμβριο το iTunes της Apple, ο ηγέτης της αγοράς στην ψηφιακή μουσική, λάνσαρε στις Ηνωμένες Πολιτείες την υπηρεσία iTunes Match, η οποία τώρα βρίσκει σιγά-σιγά το δρόμο της στην Ευρώπη. Προσφέρει λήψη περιεχομένου πνευματικών δικαιωμάτων από τους δικτυακούς φακέλους στους συνδρομητές της.

Ακολούθησαν άλλες υπηρεσίες, όπως η Google Music, η οποία είναι προς το παρόν διαθέσιμη μόνο σε λίγες χώρες και όχι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Έχουμε μόλις λανσάρει την υπηρεσία Google Music στις ΗΠΑ αυτή τη στιγμή και δεν έχουμε τίποτα να ανακοινώσουμε σχετικά με τυχόν άλλες χώρες τώρα – αν και ενδιαφερόμαστε πολύ για την επέκταση της υπηρεσίας», είπε στην EurActiv ένας υπάλληλος της Google.

Νομικά εμπόδια για την φορητή μουσική
Παρά το γεγονός ότι επαινούνται για την παροχή στους χρήστες μεγαλύτερης φορητότητας μουσικού περιεχομένου,  στην Ευρώπη οι υπηρεσίες cloud αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια για να μπορέσει να μετατραπεί αυτή η υπόσχεση σε πραγματικότητα.

Η Spotify, ο κύριος πρωταγωνιστής στην Ευρώπη, δεν είναι παρούσα σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Έχω μια συνδρομή στο Βέλγιο, αλλά δεν μπορώ να αποκτήσω πρόσβαση στην συλλογή μου όταν είμαι στην Ελλάδα, επειδή η Spotify δεν λειτουργεί εκεί», δήλωσε ο Κώστας Ρώσσογλου , νομικός συνεργάτης στη BEUC, μιας οργάνωσης καταναλωτών.

Αλλά ακόμη και αν μια υπηρεσία ήταν διαθέσιμη σε όλες τις 27 χώρες, οι συνδρομητές μπορεί να αδυνατούσαν να αποκτήσουν πρόσβαση σε ολόκληρες τις συλλογές τους. Εξαρτάται πάντα από τις άδειες, οι οποίες εξακολουθούν να αποτελούν εθνική υπόθεση. Το ίδιο τραγούδι μπορεί να επιτρέπεται στη Γερμανία, αλλά όχι στη Γαλλία, γεγονός που καθιστά αδύνατο για ένα χρήστη να έχει πρόσβαση όταν περνά τα σύνορα.

Ένα πανευρωπαϊκό σύστημα αδειοδότησης θα μπορούσε να είναι η λύση, αλλά παραμένει ένας αντικατοπτρισμός αφού οι κοινωνίες αγωνίζονται για εθνικά προνόμια, προκαλώντας αόρατα αλλά πολύ απτά εμπόδια στην θεωρητικά λιγότερων εσωτερική αγορά της ΕΕ.

Απόψεις
Οι ρυθμιστικές αρχές καλωσορίζουν τη μουσική στις υπηρεσίες cloud  καθώς γίνονται αντιληπτές ως νέα κίνητρα για να προτιμηθούν νόμιμες προσφορές. Η  Επίτροπος Ψηφιακής Ατζέντας της ΕΕ Neelie Kroes είπε σε ένα e-mail που έστειλε στην EurActiv: «Νομίζω ότι οι δικτυακοί φάκελοι είναι μια μεγάλη ευκαιρία να αυξηθεί το νόμιμο περιεχόμενο στους Ευρωπαίους. Είτε πρόκειται για μουσική, ταινίες ή άλλο περιεχόμενο ή – το cloud  το καθιστά εύκολο καιι φθηνό τόσο για τον καταναλωτή και όσο και για τους δημιουργούς».

«Όλοι ξέρουμε ότι η μουσική βιομηχανία βρίσκεται σε περίοδο ριζικών αλλαγών. Αυτό αποτελεί λόγο για αισιοδοξία και ευκαιρία», δήλωσε ο  διάσημος τραγουδιστής της όπερας και πρόεδρος του IFPI Placido Domingo.

«Χάρη στην εκπληκτική τεχνολογία του Διαδικτύου, το κοινό της ηχογραφημένης μουσικής διευρύνεται γρήγορα σε όλο τον κόσμο. Καλλιτέχνες που ίσως δεν μπορούν να βρουν άλλο τρόπο να κάνουν τη μουσική τους διαθέσιμη μπορούν να επωφεληθούν από τους νέους τρόπους για τη διανομή μουσικής που το διαδίκτυο προσφέρει.».

Ο Mark Piibe, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της EMI Music, δήλωσε: «Πιστεύουμε ότι η παρουσία των υπηρεσιών πρόσβασης μπορεί να επεκταθεί στο σύνολο της αγοράς».

Ανεξάρτητες εταιρείες συμφωνούν σχετικά με τα πλεονεκτήματα των υπηρεσιών που βασίζονται στην πρόσβαση όπως η Spotify ή το iTunes Match. «Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι υπηρεσίες streaming που βασίζονται στην συνδρομή δεν μειώνουν την αξία από άλλων υπηρεσιών», δήλωσε ο Charles Caldas, διευθύνων σύμβουλος της Merlin, η οποία αντιπροσωπεύει ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο.

Η προέδρος της ένωσης Impala ανεξάρτητων εταιρειών, Helen Smith, δήλωσε: «Παρόλο που οι νέες υπηρεσίες όπως οι θυρίδες ψηφιακής μουσικής αποτελούν θετική εξέλιξη που θα συμβάλει στην ενίσχυση της online αγοράς, θα εγείρουν επίσης  θεμελιώδη ερωτήματα. Οι θυρίδες ψηφιακής μουσικής θα πρέπει να βασίζονται σε απλά μοντέλα αδειοδότησης και η νομισματοποίηση των υπηρεσιών αυτών θα πρέπει να παρέχει εύλογη αξία για τους καλλιτέχνες και τις εταιρείες»

«Αυτό είναι ουσιαστικής σημασίας για την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών cloud και περιλαμβάνει επίσης την ανάγκη να διασφαλιστεί ότι οι υπηρεσίες διαπραγματεύονται τους όρους με τους κατόχους των δικαιωμάτων των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε ίδιους όρους και την ίδια στιγμή με τους μεγάλους κατόχους δικαιωμάτων», προσέθεσε .

Η BEUC, οργάνωση καταναλωτών, τονίζει σε σημείωμά της τα πλεονεκτήματα της μουσικής στις υπηρεσίες cloud  η οποία ευνοεί τους καταναλωτές στο να έχουν νόμιμα πρόσβαση σε μουσική. Ωστόσο, η BEUC υπενθυμίζει επίσης ότι “μια σειρά από ζητήματα παραμένουν άλυτα.”

«Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τη μουσική που έχουν νόμιμα αγοράσει στη συσκευή, σε χρόνο και τόπο της επιλογής τους. Η εφαρμογή των τεχνικών μέτρων προστασίας και η διαχείριση ψηφιακών δικαιωμάτων έχουν για καιρό χρησιμοποιηθεί από τη βιομηχανία ως ένας τρόπος να περιοριστεί περαιτέρω η χρήση νόμιμα αποκτηθέντος περιεχομένου σε αντίθεση με τις προσδοκίες των καταναλωτών », δήλωση της BEUC αναφέρει.

Ιστορικό
Ο τομέας ψηφιακής μουσικής σημείωσε σημαντική αύξηση το 2011. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση ψηφιακής μουσικής, που δημοσίευσε η Διεθνής Ομοσπονδία της Φωνογραφικής Βιομηχανίας, τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 8% το 2011 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Η IFPI υπολογίζει ότι οι συνδρομητές των πληρωμένων on line υπηρεσιών για πρόσβαση σε μουσική αυξήθηκαν από 8 εκατομμύρια σε περισσότερα από 13 εκατομμύρια πέρυσι.

Σε ορισμένες χώρες, όπως οι ΗΠΑ ή η Νότια Κορέα, τα ψηφιακά έσοδα αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ήμισυ των συνολικών εσόδων του τομέα της μουσικής.

Στην Ευρώπη, η πώληση των ψηφιακών άλμπουμ αυξήθηκε κατά 27% στο Ηνωμένο Βασίλειο και κατά 23% στη Γαλλία.

Πηγή: http://www.skai.gr/